Thursday, June 5, 2008

...bila nak kawin Pezal?...

...bagus tak tajuk entry aku this time around? Sesuailah dengan musim cuti sekolah ni, musim kenduri-kendara. Orang ni kawin, orang tu kawin, sedara ni kawin, anak dia kawin, sepupu tu kawin, bla...bla...bla... TAHNIAH for those who has found their true love in life. Aku ntah berapa kali diasak dengan persoalan yang sama, baik dari parents aku, adik-adik aku mahupun keluarga terdekat...aku dah lali nak menjawab. Kengkawan aku dah ramai dah mengakhiri zaman bujang. Yang dah beranak-pinak (yang perempuannya lah) tak terkira dah. Kalau datang beraya ke rumah aku kompem aku akan pokai..hehehehe. Last-last aku tak jawab dah. Mak aku pun dah paham. Ada-jadi, tak ada-maka, teruskan menanti dan mencari...walaupun hakikatnya aku tak cari pun dah lately.

...bukan tak penah ada, ada tapi tak ada yang sedap untuk aku kenang. Tak ada yang indah bila hajat yang dicita tak kesampaian. Sad to say, seingat aku biar aku nyatakan kat sini, cuma ada sorang ja yang penah aku berhubungan yang dah berkahwin (dengan mekanik and sekarang tengah pregnant) yang masih baik dengan aku sampai ke saat ni-suppporting each others. I'll never forget her good prayers for me. Aku sebenarnya trauma nak mempertaruhkan perasaan cinta aku buat kesekian kalinya, tapi keinginan tu masih ada. Tak pernah padam, cuma mungkin kesungguhan yang aku pamerkan dalam setiap perhubungan cinta aku ni belum menemui insan yang layak sebenar-benarnya, dan aku takkan mengalah. Aku dah janji dengan mak abah, dengan Papa, dengan Ady, dengan Abang Apis papanya si Rafiq, juga Teh yang aku akan mengikut jejak diaorang, cuma masanya ja aku tak tau lagi bila. Tak lupa jugak buat GBS a.k.a Geng Bujang Serumah aku. Apa-apapun, aku sayang insan-insan yang rapat dengan aku ni...you guys are my strength!

...trauma mungkin bila aku sering dipermainkan, diperkotak-katikkan, ditinggalkan dan diperbodohkan setelah aku memberikan sepenuh rasa isi ati aku pada insan berkenaan. Biar aku jelaskan alasan mereka-mereka yang pernah membuang aku :
  • you terlalu baik buat saya.

  • you terlalu keanak-anakan.

  • you poyo! ( kurang ajaq ayat ni...terguris juga hati aku)

  • I berkehendakkan pada orang yang lebih berusia dari I.

dan yang paling aku tak dapat terima ialah...

  • maaflah, saya tak terniat buat awak rasa jatuh cinta dengan saya, saya anggap awak sebagai kawan saya sahaja, macam yang lain. Lagipun saya dah ada yang istimewa.

...tak ke menyakitkan hati tu? Tak cukup dengan itu, siap aku dapat tahu kemudiannya dia punya pakwe (sekarang ni laki dia dah) rupa iras macam aku, dan aku ni sekadar teman melepas rindu kat pakwe dia. Kalau sehari dua punya cerita boleh la, ni dua tahun punya cerita! Bukan tu saja, aku terkena macam ni 2 kali!

...Penat sebenarnya tapi aku tak pernah mengalah, sesiapa yang rapat dengan aku mesti tahu aku macamana orangnya. Itulah aku. Apa-apapun, buat mereka-mereka yang pernah aku cintai, sekarang ni aku harap kalian (bahasa sopan tak ingat ni) bahagia dengan kehidupan masing-masing adanya. Terus-terang aku belajar bermacam-macam perkara dari kalian semua, tapi itulah parut yang paling berharga buat aku yang aku namakan-pengalaman. Jadi andai aku ditakdirkan melangsungkan hari bahagia aku, aku mungkin takkan menjemput kalian menghadirinya walaupun kalian tinggal sepelaung cuma dari rumah aku. Bukan dendam, cuma aku tak berminat nak jumpa kalian lagi walau kemaafan telah aku beri lama dulu. Maaf. Aku cuma seorang manusia biasa.

...apa-apapun, aku tak pasti apa yang menanti aku pada esok hari. Aku sekadar menulis dan meluahkan apa yang aku rasa pada masa ini. Apa yang berlaku pada hari ini dan sebelum-sebelumnya. That's all. Aku bukan yang terbaik, aku bukan yang paling sempurna, tapi aku memberikan yang terbaik bagi menyempurnakan perhubungan itu semampu mungkin, Insya Allah. Jodoh didatangi bukan mendatangi, tapi buat masa ini, aku senang begini...dan tanggungjawab aku pada masa ni adalah untuk diriku, kerjayaku dan famili aku...

...kesimpulannya, apa yang aku huraikan tadi adalah jawapan bagi tajuk entry ini...

1 comment:

  1. angah.i understand u n i felt n endured the same thing.payah nak cari jdh ni kan..kdg2 yg dikejar x dpt yg xmau berdozen dtg..berdozen pun x memenuhi kriteria..selalu gak jd mangsa keadaan kena lelong ngn org sana, org sini walhal xtau apa2pun..ada yg claim dpn parents yg kt ni pilihn depa..memalukan..sian kat kite.

    ReplyDelete