Tuesday, June 5, 2012

...bagusnya orang CINA...

...baru-baru ni, aku ke pasar bersama ibundaku terchenta. Aku parking Hero aku berhampiran sebuah gerai makan yang masih belum dibuka. Aku kenal empunya gerai, begitu juga mak aku. Aku namakan di sini sebagai Makcik S. Dia dah lama berniaga makanan kat tempat aku ni - yakni Bandaraya BS. Kalau dikirakan, gerai ni baru saja dibukanya. Dia jual ~

 ...nasi ayam dengan kadar harga yang MURAH...

Sebagai contoh, dalam zaman sekarang ni, boleh angpa carikan orang jual nasi ayam dengan harga RM2.50 satu set, ada? Yang aku tau, inilah harga yang diletakkannya kepada para pelanggan.

...cara pemikiran dia berniaga macam mak abah aku jugak. Tak semua orang mampu nak beli makanan dengan harga sekarang ni, so kenapa nak jual mahal2? Jual murah, orang lagi rancak membeli. Jadi kalau kos bahan mentah dah rendah, tolak-campur-darab-bahagi, dapatlah untung sikit buat upah anak-anak yang membantu dan belanja dapur.

...jadinye ~ kenapa nak charge lebih, kan?...

...dalam perjalanan balik, mak aku bercerita, Makcik S baru saja bukak gerai dia semula. Dia baru baik dari sakit. Tapi masih belum pulih sepenuhnya. Aku pelik tapi dah dapat agak cita selepas tu. Adik aku yang no.4 berkawan baik dengan anak Makcik S ni, so cerita yang aku dapat ni adalah kategori dari sumber 1st person jugaklah.

...Makcik S cerita - satu hari tu selepas berniaga, dia rasa sakit-sakit badan secara tiba2. Namun begitu, besoknya dia masih kuat untuk menjalankan perniagaan nasi ayamnya seperti biasa, dan berlangsung beberapa hari. Tak lama lepas tu, dia sakit semula. Kali ni, kakinya rasa sakit seperti dicucuk-cucuk. Dia tak boleh nak berdiri lagi apatah nak buat kerja lain. Kesimpulannya, tutup kedai sementara waktu.

...macam biasa, ke klinik, berjumpa pakar, tiada hasilan. Berubat pula secara alternatif, dan sememangnya seperti yang kita dapat jangka - Makcik S terkena buatan orang yang iri hati akan kemajuan bisnes beliau. Alhamdulillah, selepas dia sembuh, tanpa niat nak balas apa buatan jahat sapa pun orang berkenaan, dia berniaga semula.

...mungkin panas hati melihat kebangkitan semula Makcik S, si Melayu busuk hati ni bertindak lagi. Kali ni kalau Makcik S tak dapat dihalang dari membuka bisnesnya, biar orang pulak lari dari menjadi pelanggannya. Dengan tekad sebegitu jahat, si Melayu busuk hati ni mengenakan sihir lain pulak kepada Makcik S. 

...bila ditempat bisnesnya, Makcik S selalu jadi tak sihat, sedangkan di rumah sebelum tu dia ok. Kepalanya berdenyut sakit dan tekak terasa loya. Bergembiralah si Melayu busuk hati ni bila melihatkan Makcik S termuntah-muntah beberapa kali di tempat berniaganya. Kalau kita jadi pelanggan, kompom kita geli-geleman dan mungkin tak datang lagi. Kan? Itulah yang berlaku, dan berterusan sehingga hari ini.

...sifat dengki orang kita ni memang teruk! Sangat teruk! Sangat keji! Orang kita nak berjaya dalam perniagaan bukan dengan cara memberikan yang terbaik, tapi menjahanamkan orang lain yang dianggap pesaing. 

...sebab tu aku puji peniaga-peniaga Cina, terutama yang buat bisnes menjual makanan ni. Cuba angpa tengok orang Cina meniaga makanan, dalam satu tempat, bawah satu bumbung kadang2, tapi depa boleh sama-sama survive walau menjual makanan yang hampir sama.  


...depa berniaga makanan bawah satu bumbung- bukan sehari dua tapi dah lama...


...yang tadi jual mee - yang ni pun jual mee jugak. Takdak gaduh-gaduh pun...

Orang Melayu kita? Cheh, jangan haraplah. Ada memang ada yang baik, tapi 


...yang busuk hati lagi buruk perangai ni bersepah dok ada.

...aku cakap bukan suka-suka. Perkara yang terjadi pada Makcik S tu juga berlaku pada abah dan mak aku yang berniaga kecil-kecilan. Depa berfikiran mudah, buat apa nak dengki busuk hati, kita masak sedap2, berniaga dengan elok, jaga kebersihan dan kualiti makanan, pelanggan akan datang selalu. Bukan kira masak cincai dan nak untung saja. Rezeki Allah ada selalu untuk kita - Insya Allah.

...abah berniaga air tebu di satu tempat yang agak jauh dari tempat orang lain berniaga. So memang tak kacau orang lain. Tu pun orang mai kacau jugak, atas alasan berniaga benda yang sama dengan depa tu. 

...mulanya - si Melayu busuk hati ni mulanya buat sihir supaya orang tak nampak gerai abah. Abah ikhtiarkan dan pulihkan semula tempat berkenaan.

...pastu -si Melayu busuk hati lain pulak buat sihir supaya banyak 


...lalat datang kat gerai, jadi orang geli nak singgah. (sihir ni memerlukan si pelaku datang berak di tapak berkenaan). Bodoh kan orang Melayu kita? - Abah bersabar dan masih berikhtiar memulihkan keadaan.

...tak cukup dengan tu - si Melayu busuk hati ni berpura-pura singgah membeli karipap yang mak aku buat (memang sedap weh - takde tandingan dengan karipap keledek orang lain, mak aku guna kentang tau?). Yang kali ni si Melayu busuk hati ni terus baca mandrem kejadah apa ntah, sampai mak abah atau sapa ja yang berniaga asyik nak
 
terlelap lena saja. Yang sihir ni pun abah ikhtiarkan dan pulihkan semula.

...mungkin dah penat menyerang tapak berniaga - si Melayu busuk hati ni berubah kepada menyerang abah aku pulak. Abah selalu sakit-sakit badan masa tu, tapi abah tak pernah nak berhenti berniaga. Itu sumber rezeki sampingan keluarga. Mana mungkin bergantung pada gaji bulanan semata-mata. Alhmdulillah, abah sembuh semula - tapi si Melayu busuk hati ni tak pernah putus asa, apatah datang memohon maaf semasa hari raya.

 ...lani tapak berniaga abah cuma tinggal sejarah...

[KESIMPULANNYA]: Orang Melayu kita bukan tak mahu berniaga. Bukan bukan tak mahu berusaha. Bukan bukan tak mahu maju dan berjaya. Tapi segelintir Melayu kita masih TAK MALU membuat onar dan dosa pada saudara seAGAMAnya.

...malu aku beb! Malu!...

Monday, June 4, 2012

...first-time...

...pertama kali aku rasa tak nak menulis banyak untuk entry yang ini sebab:

~ aku dah mengantok beb. Dah koi 1 pagi!

~ aku nak merealisasikan fakta 1 gambar 1000 cerita.

Masa kejadian     : 1.00 tengahari 
Tempat kejadian  : Berhadapan SMK Abu Bakar Al-Baqir.
 
...
...

...
...

...
...

...
...


Hasil Temubual: 1 mangsa PUTUS LENGAN KIRI. Mangsa lain tak dapat dipastikan sebab terlalu banyak versi dari saksi.

1 Fakta BENAR: Majoriti yang datang ke tempat kejadian bertanyakan 1 soalan yang sama - "Orang yang eksiden tu orang KITA ka?"

[Al-Fatihah buat semua mangsa yang terlibat - jangan tunggu ada yang mati baru nak sedekah Fatihah]

...jahatnya ORANG KITA...

...petang tadi aku meLEPAK jap depan TV as usual dengan mak dan adik aku. Depa tengah tengok slot khas ulangan buat Allahyarham Sudirman Hj Arshad. Sedih dan sebak gak tengok cita tu walaupun dah beberapa kali Astro ulang tayang.

...al-Fatihah buat Allahyarham...

...satu perkara yang membuatkan aku LEBIH sedih bila mengenangkan perbuatan segelintir ORANG KITA yang mengenakan pelbagai jenis SIHIR kepada allahyarham dipenghujung usianya. Bertali arus. Tanpa sebab-sebab yang jelas.

...aku semakin tak faham, kenapa masyarakat kita ni - yang aku fokuskan kepada bangsa aku sendiri yakni - MELAYU, suka ada menda2 macam ni? Tak kira lah sapa pun bomoh yang mereka jumpa, Siam ka, orang Asli ka, orang Melayu ka, orang Indon ka, SIHIR-MENYIHIR, mengenakan ILMU HITAM ini amat sinonim dengan orang MELAYU.

...aku ulang - AMAT SINONIM dengan bangsa MELAYU!

[Alkisahnya]...aku mendapat satu mesej baru2 ni dari salah seorang rakan guru, orang lama yang amat rapat. Dia mengadu bahawa Guru Besar-nya tak bertimbang rasa menyuruhnya menggantikan GB itu untuk satu majlis yang sepatutnya GB yang pergi. (normal memang ramai GB peM**** seperti ni dalam Mesia)

...dia meminta pelepasan tapi tak diberikan GB berkenaan sebab GB ni kata alasan yang diberikan tak masuk akal ~ nak jaga anaknya yang di-SIHIR-kan orang. Dari situ dia mula bercerita:-

...anaknya baru ditempatkan di Ipoh sebagai seorang pegawai kerajaan. Dok tak lama bekerja, anaknya mengadu berkenaan kehidupannya sering terganggu. Diganggu bayangan yang pelbagai rupa. Sehingga satu tahap dia tak mampu lagi meneruskan kerjayanya. Dari Melaka si ibu datang mengambil anaknya dan dibawa pulang.

...serata tempat dibawa berubat, habis yang moden sehinggalah ke yang alternatif, semua dah diusahakan. Hasilnya dari beberapa tempat rawatan alternatif mengatakan ada orang yang tak suka akan prestasi kerja anaknya yang sungguh ber-SEMANGAT sehinggakan orang berkenaan mengupah bomoh untuk membuang SEMANGAT gadis berkenaan jauh nun ke dalam hutan. 

 ...hati ibu mana yang tak sayu melihatkan anaknya seperti orang dungu, segalanya perlu diuruskan si ibu, dari mandi, berpakaian sehinggalah kembali beradu. Anak gadis itu dibawa ke sekolah dan ditumpangkannya bersama murid-murid Pendidikan Khas kerana dengan cara itu dia dapat dijaga semasa si ibu bekerja. Bukan perkara enteng untuk dia dan suami memulihkan semula keadaan anaknya, namun mereka tak patah semangat dan masih berusaha sehingga ke saat ini.

...apa kisah yang terbaru tak dapat aku ketahui kerana aku tak sampai hati nak bertanya. 

...inilah susahnya bila ada segelintir orang MELAYU kita yang TERLALU PERCAYA dengan ILMU SYIRIK sebegini. Mereka bergembira di atas derita jiwa orang se-BANGSA opss - se-AGAMA dengan mereka.


...dan bertambah SUSAH-nya jugak apabila wujud segelintir orang MELAYU yang TAK PERCAYA akan wujudnya AMALAN SYIRIK sebegini sehinggakan mereka sewenang-wenang menambah derita mereka yang sedia ada.


[PERCAYA atau TAK PERCAYA - kedua-duanya menyusahkan mereka yang tak berdosa.]

Saturday, June 2, 2012

...keGILAan-ku...

...jarang-jarang aku nak berkongsi FAKTA penting hidup aku yang ini.

...apatah lagi yang aku kategorikan kesukaan atau kegemaran. Tapi yang ini aku anggap sebagai kegilaan aku lah. 

 Aku suka potong rambut!

...pada kawan-kawan yang kenai aku dari sekolah menengah ~ depa tau aku memang berambut pendek. Even sebelum Najib melancarkan pendekatan rambut pendek ala-ala tentera 4-2-1 tu, aku dah buat dulu dah. (...kembang sat, hehehe...)

...aku rasa AMAT SELESA berambut pendek, gondol etc. Apapun pandangan orang, aku gumbira sebegini. Hatta mak aku pun selalu bising agar aku berambut demi melengkapkan keindahan rupaku pada kaca mata beliau. Aseeeehhh. (perasaanku saja)

...arini aku ke kedai Pak Jamil, kedai feveretku di BS ni. Kenapa best? Aku pun tak tau nak habaq, cuma aku selesa potong rambut kat sini.

 ...tang nak tunggu giliran tu yang agak lama sikit, tapi yang penting puas hati...

 ...ni anaknya Pak Jamil yang selalu potongkan rambut aku. Walau jarang-jarang aku balik potong kat kampung, dia tau dah apa pesen aku nak buat, kekeke...

 ...ini Pak Jamil, sungguh tekun menggunting rambut sampai aku susah nak amik shot. (walhal aku malas nak bangun amik dekat2, kang dia tengok pelik pulak)

...dengan hanya bayaran perkhidmatan RM4.00, anda akan dapat urutan kepala dan bahu sekali dan yang penting hasilnya...

...aku puas hati. v(",)v 

...makin parah....

...baru lepas aku buat post pasai aktiviti kat motel depan mata tadi neh ~ berlakulah perbualan sepertimana di bawah:

"...abang Ngah ~ nak tau dak yang kuaq dari motel tu sat tadi JANTAN dengan BAPOK!"

"...mana ang tau tu BAPOK?"

"...iya Ngah ~ Acik tengok, rambut pendek, muka laki, dah tu dada pun LEPER! Takkan pompuan kot?"

"...ah sudahhhh depa buat lagikkkk..."

 ...bukan pelaku sebenar....

[aku ingat tauke tu tukaq M.O saja, tak sangka la plak dia buat pendekatan baru nak memperkembangkan bisnes dia. Hadui la]

...I am a SPY ~ Shhh...

...pejam celik, pejam celik, dah habis seminggu cuti persekolahan aku kat kampung. Ada seminggu lagi baki cuti aku. Kalau orang lain aku rasa dah macam-macam aktiviti dibuat, sama ada sendirian, bersama kengkawan, famili atau juga dengan anak isteri. 

Aku? Hehehe ~ macam ni je lah. Most of my time will be at home. Dok umah. Pengisian cuti aku?

~ makan2
~ tidoq
~ pi pasar, or pusing bandaraya Bagan Serai
~ ber'FB'
~ sembang-sembang dengan anak buah, mak dan abah.

...dan yang terbaru ~ JENG! JENG! JENG!
 ...
 ... 
  ...  
 ... 
 ... 
 ... 
 ... 
 ... 
 ... 
      
....menjadi SPY! Hahaha!

 ...ini bukan bukan apa, mak aku, adik-adik aku dan kak ipaq aku ada habaq kat aku yang motel depan rumah aku yang baru beroperasi ni dah mula jadi tumpuan - err...dah memang jadi hot-spot muda-mudi dan yang tak berapa nak muda dok buat port maksiat a.k.a ber-ehem ehem.

...berbekalkan gajet ini...


 ...aku menunggu dari hari ke hari, dan akhirnya ~ aku berjaya merakamkan satu bukti akiviti HARAM oleh 3 orang muda-mudi Melayu yang mengikut Perlembagaan Malaysia beragama Islam. 

...jangan salah paham ya? Aku hanya merakamkan taktik mereka menyusup masuk ke tempat berkenaan ye, bukan aku rakam 'aktiviti' haram berkenaan.

...Alhamdulillah ~ bahan rakaman berkenaan dah aku bawa ke Pejabat Agama untuk dijadikan bukti. Tindakan pun dah diambil, namun dek kerana kekurangan pegawai yang nak menjalankan serbuan, maka mereka lepas lari lagi. Ermmm.

...ku pujuk hati ~ takpa, macam mak aku dan pegawai berkenaan cakap, dunia depa lepas, akhirat belum pasti. 

...aku rasa tuan punya motel tau aktiviti depa dipantau, aku ingat dia nak berenti, rupanya dia buat lagi, tukaq modus operandi lain pulak! Patutlah cuaca makin panas tiap-tiap hari. Inilah puncanya.

Wednesday, May 16, 2012

...selamat buat mereka bernama GURU...

 
...I am now because  of THOSE from the past...
...I am now because of THOSE of the future...
...I am proud to be BOTH of THOSE people...
...I'm now a teacher ~ never wish to be someone better...

Wednesday, February 29, 2012

...lonjak dan lompat...

...tahun ni banyak berlaku 'lonjakan' dalam hidup aku.
...insya Allah akan ada berita gembira yang akan membuatkan ramai orang disekeliling gembira 'berlonjakan'. (kompom adik-adik aku akan membuat spekulasi bukan2 lepas baca statement ni)
...hari ni pun dah menjadi 'lonjakan' yang baru buat aku, setelah setahun tak berkursus di Kelumpo, arini aku akan mula berkursus di sana sebagai... ... ...

[habis kisahnya setakat tu]

...hari ini dalam kalendar Masehi ~ merupakan titk perbedaan yang dikenali sebagai tahun lompat. Tapi aku pulak bercerita tentang 'lonjak' berbanding 'lompat'.
...pada aku ~ lompat ni tak ke mana sangat. Lonjak ni dari aspek bahasa dan perbuatan pun lebih UMPHH dan BEST dari lompat. 
...apa langkah yang kita ambil, lompat atau lonjak, yang penting berhati-hati. Beringat-ingat. Sebab selepas 'itu' ~ selamat atau tidak kita 'landing' bergantung atas kesedaran dan persediaan kita sebelum itu.

[apapun ~ tahun LOMPAT lebih sedap disebut berbanding tahun LONJAK]

Sunday, February 5, 2012

...alangkah bagusnya kalau...

...usually, every month, bila aku dapat bil dari TNB, for sure aku akan hingaq.

...bil akan di'tembak' selang sebulan oleh petugas TNB sendiri, dan diantaranya akan dihantar melalui posto. 

...aku akan bising sebabnya bil yang dicaj bukan-bukan, tambah2 yang dihantar melalui POS MESIA. Penah mencecah seratus pun ada. Hujah orang TNB ialah ini sekadar anggaran dan mereka kekurangan pekerja nak buat semua tu. (tapi kenapa kat kampung aku tak berlaku semua ni? ~ musykil hai!)

...tapi inilah PESTAIM aku dapat bil sebegini ~ terus aku tak jadi nak hingaq. Hehehe...

 ...alangkah bagusnya kalau berlaku macam ni setiap bulan ~ lega sket aku!

Wednesday, January 18, 2012

FAKTA: ...tugas guru masa kini...

...tadi petang aku pi taklimat bagi orang-orang penting UPSR ~ Setiausaha Peperiksaan sekolah atau SUP. Cam biasa, awal tahun ni lebih menekankan kepada ehwal mendaftarkan murid-murid nak ambil peksa la bulan 9 nanti. Aku bersyukur, sebab budak aku tak ramai. 

...tapi yang aku tak bleh tahan, every tahun aku akan terpaksa finalized kerja aku sebagai SUP kat meja kak Haslina di Jabatan Pelajaran Melaka. Simply becoz disket problem lah, sistem kat laptop aku tak compatible-lah etc. Harapnya takdak la siaran ulangan ni lagi tahun neh...

...cita arini membuka mata aku. Kenapa? Sebab sebelum nih,  masyarakat melihat kije cikgu sebagai kerja paling senang, gaji besaq  dan banyak cuti (mana fakta depa kutip pakai aku pun tak tau). Depa ni tak nampak yang kat sekolah cikgu-cikgu ni kije macam-macam, err buat macam-macam kije. Selain mengajaq kat kelas, cikgu-cikgu juga bertindak sebagai:

~ doktor/ misi
~ tukang kayu
~ pekebun
~ kerani
~ pegawai kebajikan
~ kaunselor
~ travel agent
~ pegawai perhubungan pelanggan
~ pelawak/ pelakon

...dan cikgu jugaklah 'mak dan ayah' kepada anak2 ni di sekolah ni. Kadang-kadang lebih bertanggungjawab dari mak dan ayah yang sebenar.

[okeh, cita sebenarnya]: 

...pegawai tadi menceritakan yang pada tahun lalu, berlaku kes2 kerasukan atau gangguan di beberapa pusat peperiksaan di negeri Melaka.

 
 ...bukan hantu sebenar...

...jadi, dalam nak mengelakkan gangguan ni berterusan, maka beberapa orang ustaz yang berkemahiran dipanggil berTUGAS di pusat peperiksaan berkenaan. Tugas mereka ialah untuk memulihkan keadaan calon yang mungkin tersampuk atau diganggu semasa amik periksa. Tugas mereka semakin SUKAR apabila yang diganggu makhluk berkenaan ialah di kalangan PENGAWAS PEPERIKSAAN. Huru-hara jadinya.

[Kesimpulannya]: ...hantu tu memang NAKAL! Buleh la plak tukaq modus operandi hari peperiksaan!

Wednesday, January 11, 2012

....KH & KB...

[Drama huru-hara]

Lokasi: ...di bengkel Kemahiran Hidup di sebuah sekolah rendah.

Watak: ...seorang guru BI yang berkebolehan mengajar subjek Kemahiran Hidup dan 13 anak muridnya.

[Babak tunggal]:

Cikgu: ...kita akan ulangkaji semula tentang alatan tangan yang kamu dah pelajari pada tahun-tahun lepas. (sambil menunjukkan ke arah bahagian GERGAJI) Apa nama alatan ni?

Murid: ...gergaji, cikgu!

Cikgu: ...bagus! (hakikatnya aku eh cikgu tu selalu lupa puji budak2 nih) Okeh, ada berapa jenis gergaji yang kamu tahu? (...semua jawapan ada kat tempat berkenaan...)

Murid:...4 cikgu!

Cikgu: ...bagus. Sekarang, bagitau kat saya, nama-nama gergaji tu dan kegunaannya.

Boy A: ...gergaji D cikgu!

Cikgu: ...bagus, apa kegunaannya?

Boy A: ...potong kayu cikgu! 


Cikgu: ...bagus, yang kedua ni apa namanya?

Gal A: ...gergaji biasa cikgu! 

Cikgu: ...betul tu. Apa kegunaannya?

Gal A: ...potong papan cikgu! 

Cikgu: ...Good! What is the next one? (penuh unsur penipuan cikgu neh ~ speaking kunun!)


Boy B: ...gergaji dahan cikgu!

Cikgu: ...betul! Apa fungsi gergaji dahan ni?

Boy B: ...potong dahan la cikgu, apa lagi? (disambut gelak tawa rakan-rakannya)

Cikgu: ...eksyan ya hangpa semua ya? Yang ni apa namanya pulak?


Gal C: ...senang ja cikgu ~ gergaji puting!

Cikgu: ...ha, yang ni apa plak kegunaannya? Gergaji dahan potong dahan, gergaji puting lak potong apa?

Gal C: ...senang ja cikgu ~ potong puting lah! 

...TETIBA saja murid-muridnya diam. Hahaha! Paham2lah apa jadi pastu...

[Moral Of The Story]: ...Kemahiran Hidup tak akan bermakna tanpa Kemahiran Berfikir!
 

Saturday, January 7, 2012

...the 1st and the WORST!...

...arini aku plan nak tengok wayang cerita ni:

...tapi apakan daya, tiket aku dah beli untuk tontonan aku, Che Amad, Achik dan Apis ~ sepupu aku, terpaksa dipulangkan sebab masalah teknikal *&$%#@& kat panggung wayang GSC JJ Melaka.

...belum pun kekeciwaan berkenaan terubat, aku pi tukaq untuk menonton kisah yang masa tayangannya terhampir, yakni cerita TAHYUL nih:

...nak gelak kat aku gelak la, tapi aku nak bagi jugak komentar sikit pasai cita nih.

...sebagai pencerita yang baik, aku tamau hangpa pening2 ~ so aku kenalkan watak2nya dulu:

1. Arshad: remaja lelaki baru baligh kot lakonan Zahiril Adzim.
2.
Zakiah: anak dara kawan pada Mona lakonan Shera Aiyob, (isteri si Zahiril)

3. Mona: anak dara yang misteri lakonan Sara Ali.
4.
Johan: pengawas yang merosakkan reputasi semua Pengawas di Mesia.

5. Ashraf: adiknya Arshad.
6. Murni: penghuni rumah anak yatim yang berkawan dengan makhluk halus.
7. Daud: Si budak ber-spek mata.
8.
Bella: rival kepada Mona.
9. Pak Amid: Penjaga anak yatim sepenuh masa
10. Pak Saad: Pengganti Pak Amid yang kaki J dan B. (sesekali hangpa teka la plak)

...ceritanya simple ~ sekumpulan anak remaja dan kanak-kanak yatim berpindah ke rumah baru. Rumah yang lama ditinggalkan.

...lebih kurang camnilah (bukan rumah sebenar)...

...so mudah cita, rumah nampak suram + seram +kelam. Penjaganya pun yang bernama Pak Amid (tak ada kena mengena dengan pak aku), pun berwajah seram, tapi dia bukan hantunya. (Ops tercakap pulak!)

...budak2 neh macam2 kerenahnya. (aku skip banyak plot2 tak penting lagi membosankan) Satu malam, depa pi angkat lemari dalam bilik Mona & Zakiah, then tanpa disengajakan telah memecahkan lantai di luar rumah berkenaan. Pastu, si Arshad terjumpak sebuah cermin lama bawah lantai tu.

...then dia ambil dan kemudiannya hadiahkan kat si Mona yang dia gilakan sangat2 tu dari mula cita ni. (PAHAM setakat tu?)

...lepas dapat dan belek2 wajahnya cermin, Mona start jadi bukan-bukan. Dia gaduh dengan Bella di sekolah dan Bella mati pastu. (scene mati ni aku kategorikan meNGELUkan aku ~ NGERI + LUCU)

...si Johan pun ada buat naya gak sebagai pengawas yang JAHANAM pada si Mona, dan tak puas ati punya pasai, si Mona buru dia sampai ke rumah. Johan pun mati jugak. Cara dia mati agak over kalau nak dibandingkan dengan mana2 filem Final Destination. (wajib tengok kalau dah masuk TV nanti, bukan sekarang!)

...dipenghujung cerita, Mona berjaya ditewaskan, tapi tak pasti macamana tiba-tiba si Ashraf pulak kena rasuk. Aku pun pening gak. Dalam usaha memerangkap makhluk berkenaan dalam cermin besaq, Mona, Arshad, Ashraf, Zakiah dan si Daud ~ habes semua terperangkap dalam cermin tu pulak.

[dan kami berempat TERperangkap dalam panggung tu sampai kesudah ~ nak kuaq rugi lak tiketnya]

...okeh ~ ni ulasan aku. IKHLAS.

1. Cerita ni sejam setengah. Sejam pertama sapa nak tidoq, buleh tidoq macam sepupu aku. Then buleh layan seram sejuk pada 30 minit terakhir.

2. Watak kaku dalam cerita ni ramai, dan banyak lak scene diaorang ~ Pak Amid, Pak Saad
dan si Daud budak spek mata.

3. Scene Ashraf dengan Daud main 'Spirit Of The Coin' pun ala kadar, sebut pun meraban ja, tapi roh boleh datang walau tak jamu darah or lain2 offerings.

4. Watak Zakiah banyak sangat la bermula dengan 'HOI!' dan
'HEI!'. Terganggu gue!

5. Skrip lemah dan lemau. Siap ada skrip macam cita hantu yang penah aku dengaq dulu-dulu ~ "nak tido ke dah tahu?"

6. Di sekolah menengah ada jawatan Guru Besar.

7. Pengetua balik sekolah jalan kaki sambil kepit buku keluar pintu pagar sambil menyapa pelajarnya.

8. Para penjaga anak yatim pakai kete hebat2 masa menjemput jagaan masing2, kecuali kakak si Arshad dan Ashraf yang datang menapak kaki.

9. Johan si pengawas kena cengkam perutnya oleh si Mona dan dapat tanda macam seal-mark kat perut Naruto.


...lebih kurang la ~ tapi seal-mark ni lagi lawa...

10. Bella mati dilanggar kenderaan. Muka orang yang langgar dia tu macam amat dibuat2 terkejutnya.

11. Pak Saad si kaki J dan B tak henti2 menyebut nama Allah masa berhadapan dengan Mona, walau dalam keadaan maBok.

12. First taim aku gi panggung, belom cerita habes, pekerja GSC dah bukak pintu KELUAR. Siyes!

[KREDIT]: ...aku tak lah kejam. Ada la satu scene yang aku anggap berjaya ~
scene Mona dengan Bella berlatih berlakon kat pentas, tu aku puji sebab tu yang aku nampak 'berjaya'.

...dan Mona or si Sara Ali ni memang lawa.

DONE! Hehehe.

Friday, January 6, 2012

...panGkaH-mEmanGkaH...


[Nanyilah ikut melodi 'Mari Mengundi']

...marilah mari...
...menjaga diri...
...jangan lupa kewajipan...
...minum dan makan...

...apa perkaitan lagu 'makan2' ni dengan pangkah memangkah?

Layan drama SEBAK se-babak ni kejap:

Aku: ...huuu, laichi kang kedai ni dah tak sedap, masam ja aiq dia.

Che Amad: ...tomyam dia pun ceroi ja, tawar tak macam biasa.

Aku: (setelah meng'ODER' milo ais menggantikan laichi kang masam) ni milo pun tawaq macam tak buh susu. Adoi la!

Che Amad: ...(dalam tak sabar cuba menyabarkan aku) biasalah tu, macamni lah kedai makan bila orang ramai.

Aku: ...betuilah orang RAMAI tapi ingatlah kita bukan makan free ~ orang BAYAR!

[Sifir AKU]

...kalau waktu musim mengundi ~ PANGKAH beerti SUKA.

...tapi bila masuk bab MAKAN-MAKAN:

...ber-arti...


...and BYE! BYE! BYE! BYE!...

(aku takkan pi dah kedai tu!)

Thursday, January 5, 2012

...dRaMaTiKnYa sEbUaH dRaMa...


[Flashback ke suatu hari seminggu nan lalu]

Aku : ...haa, dik mai makan. Ada satay abang Ngah bawak balik ni.
Adik: ...wahhhh! Ada satay! Besaqnya!
Aku : ...makan ja. Rezeki orang nak bagi.
(TQ to my dear buddy ~ Yazid)
Adik: ...nyum! Nyum! Nyum! (si pelahap makan dengan lahapnya)
Aku : ...ni namanya satay Kajang yang popular tu kalau hang nak tau.
Adik: ...mana? Mana dia? (bermulanya KONFLIK)
Aku : ...mana apa? Tu la yang ang makan tu la satay-nya!
Adik: ...mana ada? Hat yang Irah (tertulis plak nama hang) tengok semuanya ayam ja, takdak pun yang lain.
Aku : ...apa yang tak daknya?

Adik: ...satay KIJANG abang Ngah cakap tadi mana?
Aku : ...(malas nak tulis dah ~ geram!)

Tuesday, January 3, 2012

...rEkOd tErLamPau...

...hari ni aku menggenapkan jumlah perjalanan 'LUAR BIASA' aku selama aku pernah bergelar seorang pemandu.

07 Disember 2011: Aku pulang ke Bagan Serai dari Melaka setelah terpaksa menghabiskan 3 minggu cuti di Melaka. Huuuuu....[jarak purata 468km]

17 Disember 2011: Aku pulang kembali ke Melaka menjemput adik aku tamat belajaq di ILP Selandar. Dan pulang kembali ke Bagan Serai sejurus selepas itu.
[jarak purata 468km x 2]

23 Disember 2011: Aku kembali semula ke Melaka untuk proses tandatangan SBPA yang 'mengeewa'kan aku selepas itu. A terrible day!
[jarak purata 468km lagi]

25 Disember 2011: Aku tersalah tarikh dan menghadiri kenduri kahwin di rumah kawan aku sehari selepas ianya berlangsung di Batu Pahat. Sebelum sampai, aku dah terlepas persimpangan masuk yang terdekat, maka aku
terpaksa datang dan pergi pada hari itu melalui tol Ayer Hitam kembali ke Melaka. [jarak purata 155km x 2]

29 Disember 2011: Aku nekad balik selepas selesai menandatangani SPBA dan selesai mesyuarat sekolah. Aku singgah berjumpa sahabat baik aku Yazid di Bangi, then bergerak balik dalam keadaan tidak begitu sihat ke Bagan Serai.
[jarak purata 498km]

31 Disember 2011: Aku sekeluarga bergerak dari Bagan Serai pulang ke kampung di Lenggong Perak untuk majlis perkahwinan sepupu aku si Amad Keyrul.
[jarak purata 95km]

01 Januari 2012: Aku memandu pulang kembali ke Bagan Serai.
[jarak purata 95km]

02 Januari 2012: Aku memandu pulang kembali dari Bagan Serai ke Melaka untuk sesi persekolahan yang bakal bermula. Habes setakat tu!
[jarak purata 468km]

...Penat weh!

[KONKLUSINYA]: Memandu ini SANGAT memenatkan ~ tetapi ianya juga merupakan satu SENAMAN yang baik. Wanna know why?

...otot-otot lengan dan kaki ku semakin mantap bentuknya hasil kerja gigih memijak clutch, break dan pedal minyak serta tangan yang aktif mengawal gear dan steering selama pemanduan dalam 3 minggu. Berulas-ulas dah nih!

...dah rasa setarap lengan driver lori dah aku.
(bukan lengan sebenar)


...berkat pemanduan berhemah ~ tak lama lagi macam NI- lah harapnya.


...ha HA ha HA ha HA ha ~ ehh, silap. Aminnnn...