Monday, March 3, 2008

...sukan sekolahku...



...semalam bertarikh 2.3.2008, yakni hari Ahad telah berlangsungnya acara sukan tahunan sekolah aku, di bumi Melaka, di bumi yang menganggap Jebat itu penderhaka yang lupa diri, lupa budi juga tidak beradab bahasa. Tapi aku sebagai orang luar aku memandang tinggi sejarah yang terpateri sekian lama. Dan itulah yang aku coretkan dalam puisi ringkas aku pada post sebelum ni...




...hari ni kinda tiring bagi aku, tapi dah tanggungjawab kenalah aku harungi dengan segala yang ada. Segala termampu. Bukan aku seorang, tapi semua guru terlibat sama. Tapi penat lelah tu Alhamdulillah manis buah pengakhirannya. Rumah Kuning-JEBAT telah berjaya menonjolkan diri buat kesekian kali setelah sekian lama menjadi penghuni tangg temasya tahunan ni. KAMILAH JUARA! JEBAT BERJAYA! Dengan mata 863 (seingat aku yang pelupa lah), berjaya merampas takhta juara dari rumah TUAH tahun lalu. Alhamdulillah.




...Usah dipandang kemenangan ini sebagai keraian pada kekurangan serta kejatuhan yang lain, sebab pada aku, roda hidup kita selagi berputar, segalanya mungkin. Yang kami, para guru lain cuba buktikan adalah, semangat yang ditanam serta dibajai dengan baik, baiklah penghasilannya hatta diancam kemarau panjang atau air bah segala.

...TAHNIAH buat semua yang terlibat, yang pahit kita telan bersama, agar kurang ketidak enakkannya, yang manis kita nikmati setiap titisnya agar jadi kenangan teristimewa di suatu masa kelak, Insya Allah. Syukur pada-Mu Allah, semangat JEBAT tak pernah mati!

No comments:

Post a Comment