Saturday, January 7, 2012

...the 1st and the WORST!...

...arini aku plan nak tengok wayang cerita ni:

...tapi apakan daya, tiket aku dah beli untuk tontonan aku, Che Amad, Achik dan Apis ~ sepupu aku, terpaksa dipulangkan sebab masalah teknikal *&$%#@& kat panggung wayang GSC JJ Melaka.

...belum pun kekeciwaan berkenaan terubat, aku pi tukaq untuk menonton kisah yang masa tayangannya terhampir, yakni cerita TAHYUL nih:

...nak gelak kat aku gelak la, tapi aku nak bagi jugak komentar sikit pasai cita nih.

...sebagai pencerita yang baik, aku tamau hangpa pening2 ~ so aku kenalkan watak2nya dulu:

1. Arshad: remaja lelaki baru baligh kot lakonan Zahiril Adzim.
2.
Zakiah: anak dara kawan pada Mona lakonan Shera Aiyob, (isteri si Zahiril)

3. Mona: anak dara yang misteri lakonan Sara Ali.
4.
Johan: pengawas yang merosakkan reputasi semua Pengawas di Mesia.

5. Ashraf: adiknya Arshad.
6. Murni: penghuni rumah anak yatim yang berkawan dengan makhluk halus.
7. Daud: Si budak ber-spek mata.
8.
Bella: rival kepada Mona.
9. Pak Amid: Penjaga anak yatim sepenuh masa
10. Pak Saad: Pengganti Pak Amid yang kaki J dan B. (sesekali hangpa teka la plak)

...ceritanya simple ~ sekumpulan anak remaja dan kanak-kanak yatim berpindah ke rumah baru. Rumah yang lama ditinggalkan.

...lebih kurang camnilah (bukan rumah sebenar)...

...so mudah cita, rumah nampak suram + seram +kelam. Penjaganya pun yang bernama Pak Amid (tak ada kena mengena dengan pak aku), pun berwajah seram, tapi dia bukan hantunya. (Ops tercakap pulak!)

...budak2 neh macam2 kerenahnya. (aku skip banyak plot2 tak penting lagi membosankan) Satu malam, depa pi angkat lemari dalam bilik Mona & Zakiah, then tanpa disengajakan telah memecahkan lantai di luar rumah berkenaan. Pastu, si Arshad terjumpak sebuah cermin lama bawah lantai tu.

...then dia ambil dan kemudiannya hadiahkan kat si Mona yang dia gilakan sangat2 tu dari mula cita ni. (PAHAM setakat tu?)

...lepas dapat dan belek2 wajahnya cermin, Mona start jadi bukan-bukan. Dia gaduh dengan Bella di sekolah dan Bella mati pastu. (scene mati ni aku kategorikan meNGELUkan aku ~ NGERI + LUCU)

...si Johan pun ada buat naya gak sebagai pengawas yang JAHANAM pada si Mona, dan tak puas ati punya pasai, si Mona buru dia sampai ke rumah. Johan pun mati jugak. Cara dia mati agak over kalau nak dibandingkan dengan mana2 filem Final Destination. (wajib tengok kalau dah masuk TV nanti, bukan sekarang!)

...dipenghujung cerita, Mona berjaya ditewaskan, tapi tak pasti macamana tiba-tiba si Ashraf pulak kena rasuk. Aku pun pening gak. Dalam usaha memerangkap makhluk berkenaan dalam cermin besaq, Mona, Arshad, Ashraf, Zakiah dan si Daud ~ habes semua terperangkap dalam cermin tu pulak.

[dan kami berempat TERperangkap dalam panggung tu sampai kesudah ~ nak kuaq rugi lak tiketnya]

...okeh ~ ni ulasan aku. IKHLAS.

1. Cerita ni sejam setengah. Sejam pertama sapa nak tidoq, buleh tidoq macam sepupu aku. Then buleh layan seram sejuk pada 30 minit terakhir.

2. Watak kaku dalam cerita ni ramai, dan banyak lak scene diaorang ~ Pak Amid, Pak Saad
dan si Daud budak spek mata.

3. Scene Ashraf dengan Daud main 'Spirit Of The Coin' pun ala kadar, sebut pun meraban ja, tapi roh boleh datang walau tak jamu darah or lain2 offerings.

4. Watak Zakiah banyak sangat la bermula dengan 'HOI!' dan
'HEI!'. Terganggu gue!

5. Skrip lemah dan lemau. Siap ada skrip macam cita hantu yang penah aku dengaq dulu-dulu ~ "nak tido ke dah tahu?"

6. Di sekolah menengah ada jawatan Guru Besar.

7. Pengetua balik sekolah jalan kaki sambil kepit buku keluar pintu pagar sambil menyapa pelajarnya.

8. Para penjaga anak yatim pakai kete hebat2 masa menjemput jagaan masing2, kecuali kakak si Arshad dan Ashraf yang datang menapak kaki.

9. Johan si pengawas kena cengkam perutnya oleh si Mona dan dapat tanda macam seal-mark kat perut Naruto.


...lebih kurang la ~ tapi seal-mark ni lagi lawa...

10. Bella mati dilanggar kenderaan. Muka orang yang langgar dia tu macam amat dibuat2 terkejutnya.

11. Pak Saad si kaki J dan B tak henti2 menyebut nama Allah masa berhadapan dengan Mona, walau dalam keadaan maBok.

12. First taim aku gi panggung, belom cerita habes, pekerja GSC dah bukak pintu KELUAR. Siyes!

[KREDIT]: ...aku tak lah kejam. Ada la satu scene yang aku anggap berjaya ~
scene Mona dengan Bella berlatih berlakon kat pentas, tu aku puji sebab tu yang aku nampak 'berjaya'.

...dan Mona or si Sara Ali ni memang lawa.

DONE! Hehehe.

2 comments: