Friday, November 18, 2011

...ada apa dengan Famosa?...

...sedang iklan bergentayangan ketika aku menonton Maharaja Lawak Mega, aku pun tukar ke saluran lain yang kebarangkaliannya 1 dalam 100 untuk aku jengah ~ yakni TV1.

...sebuah dokudrama tentang Melaka ~ negeri aku menabur budi dan bakti.

...al-kisahnya tentang A Famosa yang aku dah lawati berulang kali. Akan tetapi, mendengarkan fakta yang disampaikan, membuatkan aku rasa sangat terkejut. Mana taknya, tak pernah diceritakan dalam buku teks sejarah semasa aku di menengah dulu. Dalam buku sejarah yang aku penah baca pun tak dinyatakan perkara tu. (...cara bercerita macam banyak ja aku baca kitab2 sirah Melayu neh...)

FAKTANYA: ...gerbang A Famosa dibina dari bahan-bahan binaan makam-makam Sultan Melaka dan juga MASJID-MASJID yang dibinasakan semasa Melaka ditawan Portugis!

...dan perasaan aku sekarang bercampur baur ~ and what about you?

No comments:

Post a Comment