Monday, May 18, 2009

...angkat besi vs angkat bakul...

...hehehe, this time around, aku nak menulis sedikit sahaja tentang workout or bahasa Melayunya-gerak kerja. Aku bukanlah orang yang terer pun tentang ni. Tapi aku terpanggil nak tulis sebab baru-baru ni, aku ada bersembang-sembang dengan dak Ady yang aku lebih senang panggil dak Amad.

...dak Amad ni kaki angkat besi di gym. Budak gym la. Dia bilang katanya, sorang kenalan dia minta dia senaraikan apa menu makanan harian dia dari bangun pagi sampailah ke malam hari.

...dak Amad pun bagilah dengan jujurnya. Di dalam senarai dak Amad, dia bilang pagi dia ada amik susu dengan kurma dan kismis. Respon dari mamat angkat bakul sendiri ni ialah, kurma manis, kismis manis, tak elok untuk bantu workout. Karbohidrat tinggi. Tak membantu.

...walaupun aku jahil tentang perkara makan minum orang besi ni, tapi aku cakap semula dengan dak Amad yang itu makanan yang menjadi sunnah Rasullullah SAW. Kalau tak ada tenaga yang cukup dan stabil, macamana nak buat kerja? Lebih membebankan sebenarnya. Pedulikan apa pandangan dia, tapi seingat aku, tak penah aku dengar larangan atau kekangan dari mengambil kurma walau pada pesakit-pesakit. Malah digalakkan sebab membekalkan tenaga yang segera dan semulajadi. Ayat penutup aku-tu dakyah Yahudi nak menghapuskan sunnah Rasullullah S.A.W dan pada masa yang sama mempromosikan barangan mereka. So dak Amad, membesarlah secara sihat,
and work it that way bro!

No comments:

Post a Comment