Thursday, May 21, 2009

...rambut dan nilainya...

...aku memang sebenarnya selesa berambut pendek, ala-ala skinhead. Kalau potong rambut, guna lapik yang no.1 tu. Bukan apa, aku rasa senang macamtu. Bukan kerana potongan rambut 4-2-1 yang diperkenalkan Menteri Pelajaran pada 1997 dulu, tapi aku lebih awal buat. Nekad sebab:

~setiap hari, aku menghabiskan masa aku dekat 10 minit depan cermin menguruskan rambut aku. Mak selalu bising time tu

~minyak rambut kena top-up kerap dari biasa.

~bila rambut panjang, aku susah nak tidur.

~dan aku akan menghabiskan masa yang lama masa mandi.

...pendek kata, semua salah aku la.
...berbalik pada cerita sebenar. Aku dilabel ikut fesyen Mawi walau aku berambut macamtu lebih awal dari dak Mawi tu. Aku dilabel budak sekolah menengah sebab berambut macamtu dan pernah ditahan jaga sekolah kerana disyaki lambat sampai sekolah. Chess! Aku positifkan balik, pujuk ati kata "lu nampak muda bro!" Aku pernah dikatakan macam mat tiarap a.k.a askar lah, pelatih polis lah, bomba lah etc. Aku dilabel yang indah2 bila berambut pendek dan menjadi ikutan anak-anak murid kat sekolah aku untuk berambut seperti aku. Pi je kedai gunting rambut, depa habaq kata nak potong rambut maacam Sir. Bangga den! Seronok aku membelai deduri tajam ni sebelum tidur dan selepas mandi. Segalanya tentang rambut aku.

...lately, aku kembali menyimpan rambut aku sebab dak Amad cakap dia attend kursus dan dia dapat tau yang kakitangan kerajaan tak boleh berambut botak macam aku buat. At least rambut mesti seinci or setengah inci...err aku lupa. Bermula saat itu, dak Amad juga berambut kembali, dan begitu juga aku. Dak Amad bukan lagi mat tiarap seperti aku, dan mat tiarap juga bukan seperti kami lagi. Sedihnya...

...di sekolah, aku rasa aku macam orang lama yang berwajah baru, dengan segala puji dan goda, aku rasa aku orang yang semakin bersemangat. Cuma yang tak best nya, ada ke patut bebudak aku cakap aku makin garang. Dan yang tak best bila ayat ni berkumandang "Sir sejak ada rambut ni, garang lah! Masa botak dulu baik je!" Pang! Pang ! Dua penampar hinggap di pipi murid aku tadi secara spontan! Acah je. Mana ada aku buat macamtu. Hahahaha. Hilang title guru mithali den...

...dari situlah segala ni bermula. Segala macam perkara terlintas dalam benak aku. Aku sebagai cikgu, sememangnya ada pengaruh kuat lebih dari ibu bapa sebenarnya. Walau hanya dengan penampilan, tapi dari situlah titik permulaan sebuah cerita. Terlintas jugak dalam pemikiran aku, betapa murid dulu dan sekarang berbeza, di kampung dan di kota, dan aku kena mengikut peredaran yang ada. Dan yang paling penting, perubahan yang berlaku, memberi aku kekuatan yang lebih sebenarnya, dan aku masih insan yang sama, yang serupa yang mereka dan korang sayang! Best! Best!

2 comments:

  1. Tak sabar nak tgk rambut versi baru.. bolehlah kami belai rambut hang nanti :-)

    ReplyDelete
  2. salam. cikgu rupenye.
    hensem ape..bole jatuh dn cinta nie..
    ahaksss

    ReplyDelete