Monday, May 18, 2009

...hari keramat seorang guru...

...buat seorang insan bergelar guru, setiap tahun, walau bagaimana berat sekalipun tanggungjawabnya, walau bagaimana pandangan masyarakat dan anak didik terhadap segala tingkah juga katanya, dia tetap akan dikenang untuk suatu hari. Pada suatu hari. Walau hari itu telah berlalu, setahun sekali, tapi semangatnya, kemeriahannya perlu bagi setiap yang bergelar pendidik. Selamat Hari Guru buat semua pendidik di seluruh Malaysia.

Aku bangga menjadi seorang guru!

I'm proud to be a teacher!

...aku berada di tempat aku sekarang, aku menjadi aku, menjadi manusia kerana insan yang bernama guru. Mak abah aku adalah guru pertama aku. Aku membawa semangat mereka. Tak lupa buat Teacher Noriah Ismail, Puan Zaidah, Cikgu Zulkafli, Cikgu Abdul Razak (SK Jalan Matang Buluh), Teacher Rohani Musa, Ustazah Osmawati, Ustaz Pahim Ishak, Pak Aziz, Tn. Hj Idris Ramli, Ustazah Aisah Abol (SMK Abu Bakar Al-Baqir), Assoc. Prof Jalal Uddin Khan (IIUM-Qatar University), Assoc Prof Dr. Nor Faridah (IIUM), Pn. Parminder Kaur, Mr. Nandakumaran a/l Kathirvaloo (MPTAA) Pn Hajah Azizah Omar (Jabatan Pelajaran Melaka) dan semua cikgu kat sekolah2 aku (SK Jalan Kuantan (2)-SK Bukit Mat Daling-SK Jus), Insya Allah aku tak lupa jasa antum semua...


...(amacam gambar trio jejaka ni?)...dan hari ni, sambutan Hari Guru telah diadakan kat sekolah aku. Ada macam-macam acara dijalankan tahun ni, senamrobik bersama murid, treasure hunt ala2 amazing race, persembahan choral speaking BM, koir, nasyid J-Qaf, dan buat pertama kalinya-nyanyian dari guru2 SK Jus-Doa Buat Kekasih.

...kalau dulu2 masa sekolah, macam adik aku cakap, Hari Guru best sebab dapat aiskrim cikgu belanja. Pernah jugak dapat makan roti. Dulu2 nak bagi hadiah kat cikgu2 yang aku suka, tapi sebab tak mampu, aku dan adik aku cuma tengok saja lah. Mana mampu, duit pun cukup makan. Tapi mak pandai. Mak pujuk kami cakap "mak abah tak dak duit. Tak apalah, bagi lah hadiah kat cikgu2 dengan belajaq sungguh2, dapat keputusan yang terbaik." Alhamdulillah, berjaya juga. Yang penting, berkat seorang guru tu. Dan aku masih belajar, masih jauh perjalanan hidup aku. Sebelum terlupa, Selamat Hari Guru jugak untuk Cikgu Ahmad Nazri, cikgu Pendidikan Jogging dan Kesihatan aku. Kakakaka...


...akhir kalam ~ GURU PEMBINA NEGARA BANGSA. SELAMAT HARI GURU.

No comments:

Post a Comment