Tuesday, November 4, 2008

...3 hari 2 malam...

...macam tajuk rancangan TV adanya, tapi hakikatnya, buat pertama kalinyanya dalam selama aku berkhidmat kat Melaka ni, murid-murid sekolah aku seramai 23 orang telah dibawa berkhemah ke sebuah tempat yang agak jauh dari kampung dan sekolah mereka, dengan harapan agar mereka dapat merasai pengalaman berkhemah yang sebenar. Asyik-asyik kat padang sekolah ja, malam lak tidur dalam kelas, tak ada feel and thrill la pada aku.

...bermula dari petang Jumaat (31.10.08) sehinggalah Ahad (2.11.08) kami semua telah berkampung di Kem Saujana Asahan, sebuah tempat di kaki gunung Ledang yang indah permai dan dikelilingi scenery yang indah adanya. Memang sesuai dengan jiwa aku adanya.

...buat pertama kali juga, murid-murid diberi peluang melakukan aktiviti flying-fox dan juga jungle-trekking dengan dipandu arah oleh Cikgu Jamal, orang kampung tempat aku mengajar juga adanya. Yang pastinya, aku merasakan kepuasan dalam melakukan tugasan yang diamanahkan, disebalik pelbagai kemaslahatan, aku rasa ini adalah percubaan yang berjaya walau untuk pertama kali adanya.
...penat memanglah penat. Mementanglah bujang, memang kudrat aku diperlukan seadanya, dan aku harap bebudak aku tak lah rasa menyesal mengukuti perkhemahan kali ini sebab selalu sahaja kena denda dengan Sir diaorang ni dek kesalahan yang ada walau sebesar Walls Mini Poppers. I want you to be a better you, somebody better than me in the future. Tak apa if kamu tak sayangkan Sir, tapi Sir tak boleh tak sayangkan kamu semua...

...dan kepada yang rapat dengan aku masa tu, pastinya mereka dah lebih mengenali siapa aku dengan lebih dekat, dengan lebih jelas. Itulah aku seadanya. My true colours were revealed a bit back there. Terima kasih kepada semua yang terlibat, baik guru-guru mahupun pasangan hidup mereka yang membantu. Buat adik-beradik aku kat situ, terima kasih sebab memberikan aku semangat dan berkongsi kegembiraan, suka-duka bersama. Dan event yang best dalam 2 malam tu ialah BBQ! Thank you kak Zety kerana sponsor kambing seekor, or seekor kambing, ayam, ikan dan juga daging malam tu. Memang tercapai hajat den makan BBQ kambing.

...menyingkap sedikit perkongsian cerita Ustaz kat aku, dia mengatakan laluan ke tempat perkhemahan tu dikatakan laluan rombongan Hang Tuah semasa dalam perjalanan untuk meminang Puteri Gunung Ledang buat Sultan Melaka satu ketika dulu. Entah ya, entah tidak, aku pun tak pasti, dan dia pun tak pasti. Cuma mungkin nak menaikkan nama tempat tu kot gamaknya, cerita ini disampaikan. Yang penting-sebuah sejarah telah tercipta di kaki gunung Ledang ni! Tahun ini! Tahun depan kita cuba lagi. Kepada sesiapa yang berminat, boleh bagi nama awal-awal ya? Hehehe.

1 comment:

  1. seronokan jadi cikgu.. bahagiakan..
    boleh jadi kawan saya di melaka?

    ReplyDelete