Sunday, September 21, 2008

...Ramadhan, jalan-jalan & makan-makan...

...salam buat semua, dulu cerita tentang otak-otak. So, this time around, bersempena bulan Ramadhan al-Mubarak ni, aku rasa nak mengetengahkan tentang makanan. Ya! Tentang makanan dan makan-makan, walaupun bulan puasa tapi aku rasa pada masa ni lah nafsu makan kita meluap-luap. Mana taknya, sesetengah makanan tu cuma hadir pada musim bulan puasa sebegini, dah sukar ditemui pada bulan-bulan biasa. inilah berkat bulan Ramadhan, bulan yang penuh dengan limpah rezeki dari Allah SWT.

...terceramah jap, tapi baguslah, sekadar ingatan buat diri sendiri juga yang kadang-kala lupa. Ok, aku cuma nak highlight tentang makanan yang aku suka sangat bulan puasa ni. Memandangkan hidup membujang ni, aku cuma boleh beli benda makan ni semua kat bazar Ramadan je lah. Syukurlah member rumah aku pun boleh katakan suka menjelajah bazar Ramadan yang ada kat bumi Melaka ni, jadi agak banyak jugaklah pilihan yang ada...

...nasi kerabu. Memang aku suka. Semenjak aku makan nasi kerabu yang kaler biru ni dulu 1st time dengan Harizal (aku mention gak nama roommate aku ni kat matrix dulu...hehehe), bulan puasa gak, aku rasa teruja dan aku minat sampai la sekarang. Dengan budunya, cilinya, soloknya, daging bakar, keropok ikan juga telur masin, fuhhh...pakej lengkap tu.


...satar. Or sata, aku tak tau ejaan sebenarnya, tapi yang aku takkan lupa ialah rupanya juga rasanya yang enak. Kata orang, makanan ni asalnya dari Pahang, ada kata Terengganu, yang pastinya asalnya Pantai Timur. Rasa isi ikan yang di gaul rempah juga kelapa parut tu memang la aku takkan lupa, tapi sayang dah nak habis Ramadan ni, aku tak bertemu lagi dengan makanan ni lagi...


...popia. Popia basah. Yang ni pun jarang-jarang amat aku nak jumpa adanya, teliur gak bila tengok kat TV je kekadang. Popia ni yang sedapnya sos dan juga inti dalam tu, yang ada taugeh, ada hirisan lobak sket, udang kering, telur sket, timun juga sengkuang, wah, meriah. Insya Allah berkhasiat dan sodap!


...setakat tu dulu, eh macam taip surat rasmi pulak. Nanti lain masa kita sembang makan-makan lagi, Insya Allah. Erm ada satu soalan buat semua yang baca blog ni, ada sesapa tau tak apa nama kuih ni, or kerepek, or makanan dari Sabah ni? Sedap. Sesiapa yang tau, bagitau ya apa namanya...jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment