Wednesday, October 29, 2008

...yet to be the best...

...aku terpanggil nak memberi respon pada sebuah syarikat penyedia talian telekomunikasi yang iklannya begitu gah lately di kaca tv. Dengan pelakon iklan yang sebesar kawasan liputannya, syarikat ini mewarwarkan kepada semua pelanggannya, termasuk aku yang setia menggunakan nombor yang sama hampir 8 tahun sekarang ni, agar tidak melayan apatah lagi bertindak menukar pangkal nombor ke talian lain. Aku tergelak besar sebab seharusnya kalau dah merasakan mereka menjaga pelanggan dengan baik, menyediakan segala yang terbaik, tak perlulah sampai ke tahap itu latahnya. Bak kata orang, berpada-padalah dalam apa jua tindakan.

...bukan apa, pengalaman aku sebagai pengguna yang SETIA ni sebenarnya banyak gak makan hati. Well, aku pernah dipersalahkan oleh pihak mereka sebab kredit dipotong atas kesalahan teknikal pihak mereka. Telefon bimbit aku juga pernah dipersalahkan kerana tak boleh menghantar MMS, dan segalanya terbongkar apabila seorang hamba Allah yang menjadi pegawai perkhidmatan pelanggan memberitahu "Maaf ye encik, sebenarnya pihak kami mengalami masalah GPRS dan penghantaran MMS sepanjang minggu lepas." Pergh...hawau je kata orang Melaka. Hehehehe. Bukan aku, bukan handphone aku ja, kampung aku juga dipersalahkan kerana tak dak liputan 3G dan sebab tu lah liputan agak lemah-kata pegawai perkhidmatan pelanggan syarikat ni. Betullah customer service mereka ni free, berbanding talian yang lain-lain, tapi aku selama 8 tahun ni aku top-up dengan duit, bukan jampi serapah semata-mata. Bil letrik nak caj handset juga berbayar bukan guna tenaga solar! Alamak, teremosi pulak. Hehehe.

...for at least, jagalah pelanggan setia dan pelanggan lama yang sedia ada. Jangan dikejar pada keuntungan semata. Apa guna liputan terluas, model iklan terbesar andai laba yang dikejar buat hati terbakar. Fikir-fikirkanlah...

No comments:

Post a Comment